De där föda barn-tipsen

Ja jag skrev visst förr att jag skulle föreviga mina bästa föda barn-tips här. Nu vet jag inte riktigt om jag kommer ihåg alla smarta grejer jag antagligen hade i färskt minne då ;-)...men vi testar! Och har du nåt mer braigt tips att kompelttera med (eller vill såga nåt av mina tips...) så KÖR!
 
Innan förlossningen:
  • Läs på! Men det räcker med en bok. Jag rekommenderar "Att föda" (Gudrun Abascal) för dig som vill veta mycket och "Föda utan rädsla" (Susanna Heli) för dig som vill veta lagom. Sistnämnda rekommenderar jag förresten för alla som ska föda - den är extremt lättläst och innehåller fiffiga strategier för att hantera sånt som kommer upp under förlossningen. Smärta till exempel. Jag läste fler böcker om förlossning men det var helt klart over kill! Läs en bok om att ta hand om en bebis istället - det kommer behövas (jag rekommenderar där "Stora boken om barn". Någon som har några andra rekommendationer till mig...?).
  • Lyssna lagom! På alla historier från vänner och bekanta innan alltså. Eller alltså - lyssna på de vänner du håller nära och som berättar snällt, men undvik ALLA drama queens i bekantskapskretsen!! Det är inte kul när otäcka bilder dyker upp i huvudet när man ligger där. Och GE FAN i att berätta om din egen skräckförlossning för någon som snart ska föda!! Taskig idioti är vad det är.
  • Prata med ett proffs vid behov! Jag gick till en sån aurorabarnmorska ett par gånger innan det var dags och det var inte för att jag var rädd för att föda utan mer rädd för att inte föda (= vagialt; vara tvungen att göra akut kejsarsnitt och att bebisen skulle bli skadad på grund av syrebrist). Jag kände innan att jag nog skulle ha svårt att lita på personalen där, en yrkesskada för någon i branschen gissar jag. Hur som, det var toppen att få prata extra med ett proffs sådär! Och det är gratis. Funderar du på det - gör det!
På förlossningen:
  • Lita på personalen! Just do it. De är proffs och de jobbar på den avdelning på sjukhuset där det är allra allra vidrigast om något går tokigt (enligt mig), de tar inga risker! Jag kände mig trygg från första sekund när jag träffade min barnmorska och det var nog för att jag liksom bestämde mig för att följa henne och lyssna på henne. Och eftersom jag trodde att jag led av bäckentrånghet och skulle få det svårt så stod det i min journal att jag gärna ville ha en barnmorska med mycket erfarenhet. Sånt får man önska! Passar ni inte ihop personlighetsmässigt på nåt vis - byt barnmorska.
  • Sätt ingen prestige i att avstå smärtlindring! Sure, det finns väl några yttepytterisker med ryggbedövning men alltså...det KAN bli så att du får ligga uppåt två dygn och ha jävligt ont och det KAN sluta med akut kejsarsnitt därefter...och helt ärligt; det är SEN den verkliga utmaningen börjar: att ta hand om bebis! Var så laddad som du kan för det istället för envis/tuff.
  • Bada! Såklart individuellt det där, men prova iallafall. Det var helt sjukt bra för mig, jag tog två timmar där i badet och har riktigt bra minnen från det. Fick byta vatten flera gånger och var som ett jätterussin efteråt.
  • Låt om du vill! Jag använde mig av ett dovt läte som jag läste om i en av böckerna ovan som var himla bra. 
  • Prova olika positioner! Sitta, stå, stå på knä lutad mot sängens höjda huvudända, sitta på pilatesboll, hänga på gåbord/medhavd vän. Kör "cirkelgymstänket" - ta tre värkar på knä, tre värkar på bollen, tre värkar hängande på vännen etc.
  • Ha med snabb energi i väskan! Sånt du tycker om, nåt salt och nåt sött och nåt att dricka. Jag hade kexchoklad och lakrits, nån ostfralla och drickyoghurt. Det är inte säkert du kommer vilja äta alls på många energikrävande timmar, så nån typ av snabb energi (= dextrosol?) och salt (energidryck/salta nötter?) är grymt. Jag hade tänkt ta med nån dunk jos från Brämhults också men det hann vi aldrig fixa och det var synd. Saften på förlossningen var inte god. Nästa gång ska jag köpa hem jos i tid! Om det blir någon mer gång (IVF you knowe...).
  • Var inte rädd för smärtan! Det kommer göra helvetsikst jäklaskitont nån gång ÄVEN om du tar all bedövning som finns. Men, det bästa tipset; VAR INTE RÄDD!! Tänk att det är normalt! Det SKA göra så här jäkla ont - det är ju det alla har berättat om! Det kommer gå över och dessutom ganska så abrubt. Få hjälp av din respektive/vän att räkna ner värkarna. Räkna inte upp utan NER. 
  • Fokusera på de smärtfria perioderna! De är minst lika många och långa som de smärtsamma, faktiskt. När du har en värk, räkna ner mot den smärtfria perioden. Andas där, slappna av, njut. Håll fokus där och inte på att det kommer en ny värk snart (en vän till mig tipsade om att tänka att "den värk jag har nu är inte så ont som den som kommer nästa gång" och stärktes i nuet av det...låter kanske konstigt men det gör såklart den pågående smärtan mer uthärdlig).
  • Räkna ner! Värkarna alltså. Som sagt... Den du är där med lär sig snart hur långa de är och de är som tuffast precis på mitten (har du CTG på så ses siffrorna). K sa till mig när halva värken var gjord och sedan räknade han ner med mig. Det var SÅ bra!
  • Andas! In och uuuut, in och uuuut. Räkna andetag under värken (funkade skitbra för mig när jag låg i badet men inte så bra senare...då lät jag ju mest).
  • Var inte rädd part 2. Krystvärkar alltså, det är nåt nytt det. Följ bara med! Du kommer antagligen gå sönder en aning, mer eller mindre, men det kommer gå bra ändå. Kanske säger de att det nog blir ett akut snitt - men det kommer bli bra ändå! Du föder barn i världens bästa föda-barn-land!! Även om det inte går precis så som du har tänkt dig så KOMMER DET GÅ BRA ÄNDÅ!
  • Tänk BEBIS! Åh, snart kommer du få träffa din bebis som du längtat efter SÅ länge. Jag ryser i hela kroppen av lyckotanken och blir typ avis på alla som ligger med krystvärkar nu ;-). Hen kommer vara kladdig, naken, varm, kanske lite hårig, en aning blåaktig i början. Hen kommer ligga på ditt bröst och kika på dig med nyfikna pliriga ögon och du kommer känna en kärlek större än du någonsin kunnat föreställa dig. S N A R T. Kämpa på nu, var inte rädd, fokusera på de smärtfria perioderna och andas!!
Den där fikabrickan...nej, jag tyckte inte att den var så himla överskattad faktiskt - även om klockan var två på natten så smakade det hur ljuvligt som helst! Godaste mackan och godaste kaffet ever, och första gången med en liten Räka på magen istället för i.
Etiketter: Förlossningen,

  
Skrivet av: Snorkkis

Bra sammanfattning där - nästan så man blir sugen på att göra det igen. Men bara nästan. :)

Svar: Åh jag är sugen! Men det blir nog som med Lidingöloppet för min del - första gången en lättnad då jag hade förväntat mig nåt mycket värre...andra gången rena rama motsatsen för att jag varit för kaxig relatert till första gången. Hoppas vi får veta så småning om!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://www.snorkkis.se
Skrivet av: Debbsan

Åh blir nästan sugen på att föda barn igen! Just för att få den kladdiga bebben på bröstet o den där enorma kärlekskicken! Men som sagt, bara nästan eftersom det troligen skulle bli snitt nästa gång. Kram

Svar: Bara kör kompis! Snitt vore väl också en erfarenhet ;-)? Och tack för att du behöll detaljerna tills post partum trots mitt enträgna tjat om att få veta ALLT. Du är klok du.
Pregg&Fit

,
Skrivet av: Camilla S

Lyhört föräldraskap är en väldigt bra bok :) http://cdon.se/b%C3%B6cker/bergstr%C3%B6m%2c_malin/lyh%C3%B6rt_f%C3%B6r%C3%A4ldraskap-21663699

Svar: Åh - tack för tips! Ska kollas upp på direkten!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://camillasvilja.blogspot.com



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: