Utgångsläget

Visst är det väl helt fantastiskt hur kroppen kan återhämta sig efter graviditet och förlossning?! Även om jag har lång väg kvar till min starka, pigga (just pigg...det lär väl dröja med dessa två minichefer - g ä s p...) drömkropp så sitter jag nu här, i runda slängar två veckor post partum och känner mig faktiskt hyfsat....fysiskt stabil, liksom. Snippan har läkt ihop (blev bara ett par utvärtes stygn den här gången också), jag har bra kontakt med min bäckenbotten, jag känner ingen magmuskeldelning (men ska be en vän som är något av expert på området undersöka då vi ses nästa vecka) och jag upplever mig väldigt rörlig och, även om jag kanske inte rktigt är det; superdupersmal haha. Härlig känsla! Sammanfattningsvis så var denna graviditet inte ett dugg kul, vilket jag ju faktiskt tyckte att den första graviditeten var. Jag tränade ingenting alls denna gång pga bäckenuppluckringen och smärtorna och jag hade noll intresse av balanserat kostintag, åt mest bara skräp och deppade på soffan haha. Fast jag simmade ju en del också, höll på att glömma det nu.
 
Hursom. Jag tänkte outa lite siffor nu då och hoppas att ingen blir vikt- eller hälsohetsad (var god surfa vidare in that case...). Min idealvikt är 60 kg, och jag vägde in mig på förlossningen i slutet av mars på 75,5 pannor. Med tanke på att jag lade på mig typ 13 pannor de första två trimestrarna så blev viktuppgången betydligt lägre än jag hade förberett mig på. Första graviditeten var jag ju, vilket denna blogg vittnar om, rätt så flitig med såväl cardion samt styrkan och jag brydde mig åtminstone lite grann om vad jag petade i mig, och då vägde jag in mig på 74,4 kg. Så same same där, kan man säga. Noll vätska i kroppen, kunde ha ringarna på fingret hela vägen in i kaklet den här gången också. Kanske stämmer det som många säger - "det spelar (nästan...) ingen roll hur man äter/tränar - kroppen blir som den blir ändå när man är gravid"?
 
I fredags vägde jag mig och tog mått lite här och där. Måtten känns ganska ointressanta att publicera, så jag väljer att outa skillnaderna i måtten istället framöver. Vikten var 65 kg vilket var väldigt överraskande och ja...glädjande. (Jag vägde mig förresten ett par dagar post partum också och vägde då 69 kg). Även om det inte på nåt sätt betyder att jag närmar mig någon slags drömkropp (den ska ju vara STARK och PIGG, inte nödvändigtvis smal!) så kan jag iallafall ha de flesta av mina vanliga kläder redan - hurra så skönt! Men ja, målet är ändå att komma ner till mina gamla trivsamma 60 kg till...ja låt säga midsommar, ungefär. Ungefärligt kostupplägg kommer!
 
Träningsmässigt tar jag det rätt så piano den här första månaden och nöjer mig med vagnpromenader och appen MammaMage. Har köpt Lovisa "Lofsan" Sandströms bok Mammaträning och avser grunda min styrketräning enligt hennes filosofi. Att vänta typ ett år med att springa känns dock komplett omöjligt haha! Men tre månader planerar jag viga åt PWs med vagnen och basal styrketräning åtminstone, sen får vi se hur kroppen har svarat. Längtar så SJUKT mycket efter att få springa och det känns trist, om än såklart nödvändgit, att missa vårsäsongen! Visionerar att kunna njuta av en rask kropp till favoriten höstsäsongen istället...
 
 
Etiketter: Min come back no II,

  
Skrivet av: Lisa

Stort grattis till lillasyster! Ser verkligen fram emot att följa din comeback med tanke på att vi befinner oss i nästan samma situation. Min dotter föddes ju i augusti -13 och så kom lillebror till oss den 5 mars i år. Har ungefär samma tänk som du vad gäller löpning, kommer också vänta ungefär tre månader och ser fram emot höstspring. Blir dessutom faktiskt lite sugen på att själv börja blogga igen. Vi får se!

Svar: Tack rara du för grattis!! Men jösses vilken tajming med våra kids då - roligt!! Hoppas du hittar tid och motivation för bloggeri för jag blir löjligt sugen på att följa din resa oxå! Kram
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://lisakarinmatilda.blogg.se



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: