Träning i andra trimestern

Jag och magen är precis i begynnelsen av andra trimestern nu och med det följer lite nya träningsråd & riktlinjer. Första trimestern är det ju liksom nästan bara att köra på så som tidigare (kanske skippa de saftigaste intervallpassen och längsta långdistansarna och lyfta lite lagom tungt skrot på gymmet dock...), förutsatt att man har mående för det alltså...vilket väl jag har skrutit tillräckligt mycket om att jag har och har haft va?
 
Igår. Every day counts!
 
Den här trimestern är lååång (vecka 16-28) och det lär hinna hända massvis med mitt fysiska status under dessa veckor. Jag har plockat ihop lite saxade träningstips för tiden som kommer men som vanligt utgår man från sitt sunda förnuft och den upplevda träningskänslan. How ever:
 
- Fokus på styrkeövningar som stärker ryggen och den djupa bukmuskulaturen, detta då magen skjuter ut vilket förändrar kroppens tyngpunkt vilket inte helt sällan gärna leder till rygg- och nackproblem. 
- Gällande magträning: inga raka situps när magen börjar växa eftersom absen delar på sig och denna typ av övning särar dessa ytiga magmuskler ytterligare. Beträffande plankan har jag hittat både do´s and dont´s - jag kommer köra så länge det känns bra!
- Balansövningar för att öka kroppsmedvetenheten, även detta då tyndpunkten förändras. 
- Undvik träningsformer där kroppen hamnar i ytterläge, alltså de träningsformer som ställer höga krav på rörlighet t.ex. avancerade dans- & yogapass samt kampsporter, utfall, stretching och liknande. Hormonet relaxin mjukar upp leder och ligament och risken för översträckning ökar därmed.
- Undvik även sporter typ klättring och slalom relaterat till fall- och skaderisk...såklart. 
- Var försiktig med övningar som ställer höga krav på bäckenbotten, t.ex. löpning, ridning, pass som innehåller mycket hopp och styrkeövningar med hög kraft uppifrån, typ benböj med tung skivstång på axlarna. Gå efter känsla, forcera inte.
- Allt eftersom livmodern växer bör man vara försiktig med övningar i ryggläge då livmodern trycker mot stora kroppspulsådern vilket kan leda till blodtrycksfall, yrsel och svimningskänsla. Ligg inte längre än 40 sekunder i sträck på rygg den här tiden i graviditeten.
- Fokus bäckenbottenträning! Skitviktigt, ja till och med viktigare än vad det är tråkigt ;-). Jag måste försöka göra en grej av det om jag ska göra det i tillfredsställande utsträckning...återkommer om detta (motivationstips??)!
 
 
Källor:
1177.se - råd om vård
Lofsans blogg
Olga Rönnberg
Min bebis.com
Spark i Magen
Etiketter: Gravidträningstips,

  
Skrivet av: Mela

Bästa tipset angående bäckenbottenträning: följ @snippgympa på Twitter och Facebook. Påminnelser flera gånger om dagen att göra de där knipövningarna som man annars så himla lätt glömmer!

Svar: Men vilket toppentips - TACK!! Det ska jag genast kolla upp. Känner mig förvisso hyfsat motiverad att minska risken för läckage från olika ställen redan...men det är ju som du skriver SÅÅ lätt att glömma!!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://www.traningsevent.se
Skrivet av: Josefin

Jag har försökt få in en rutin av det att vid ett par tillfällen om dagen gör jag det. Typ när jag står och lagar frukost på morgonen, när jag sätter mig i soffan på kvällen och när jag borstar tänderna. Det tar ett tag att komma in i det (postits är bra!) men försöker få in rutinen. Men som du säger - det ääär ju så tråkigt! :)

Svar: Ja det där med att ha det som rutin tror jag oxå på. Jag gör det när jag analyserar prover på jobbet (men det händer ju som inte varje dag dock...) och vid tandborstning. Måste hitta på lite fler braiga tillfällen!!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://www.aliceaugusta.se
Skrivet av: Caroline

Ååå, ja snart är det dags att sätta det "gamla livet" på paus ett tag... Är i v 15 och tänkte fortsätta rida fram till påsk ungefär. Nästa vecka blir det skidor i schweiz för sista gången på bra länge antagligen...känns lite vemodigt och konstigt eftersom min kropp, liksom din, knappt ändrats något ännu, men samtidigt är det väl dumt att ta onödiga risker antar jag. Får bli gravidyoga och gym och simning istället, ska väl funka bra det med...

Kul med en inspirerande gravidblogg förresten!

Svar: Jaa vi får passa på att njuta så länge vi bara kan!! Det dröjer ju inte så länge tills vi kan börja om igen egentligen ju. Läser förresten Sofie Fahrmans blogg och hon är ju pregnant långt före oss (kanske typ 10 veckor före mig?? Osäker!) och verkar åka skidor för fullt. Dumdristig ska man väl inte vara förstås, men så länge löpningen känns bra kommer jag nöta på. Har väldigt svårt att förlika mig med tanken på att det enda som ska passa snart är just gravidyoga och simning, haha, men när man väl är i den situationen är det ju bara att anpassa sig!! Huvudsaken man får röra sig på nåt vis.

Kul att du hittat hit!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: