www.godastesoppan.se

Två smarriga recept jag fixade igår!
 
Morotssoppa med fetaost 
(hittade receptet när jag googlade "godaste soppan", har gjort samma med äppelkaka en gång och hittade då verkligen den godaste äppelkakan jag NÅGONSIN ätit. Här är den!)
 
Ser ut som nåt annat kan man tycka om man har en liten bebis (no further details)
 
Koka 1/2 kg slantade morötter, en knippe timjan och en gul lök i 5 dl grönsaksbuljong. Koka i ca 20 minuter eller tills morötterna är mjuka. Mixa (hyfsat) slät och tillsätt 1 dl creme fraich, 100 gram smulad feta ost och smaka av med salt & peppar. Yummie in my tummie tillsammans med ett par knäckemackor med ost! Nästa gång gör jag dubbel sats och fryser in minnsann, den smakade nästan ännu smarrigare såhär dagen efter.
 
Fransk chokladmousse
 
 
För två personer:
Vispa två äggvitor med en nypa salt till hårt skum, ha i en knapp matsked florsocker mot slutet. Smält åtminstone fyra rutor mörk choklad (jag räknar en äggvita och två rutor choklad per person alltså, och använder ALLTID choklad från Lindt. Överlägset godast och fint ska det va! Har provat minten med gott resultat och nästa gång tar jag min favvo; den med chili!) och blanda chokladsmeten med typ 1/3 av  skummet. Blanda sedan i resten av skummet, häll upp i portionsformar och stoppa in i kylen ett par timmar eller fler. Grymt enkelt och utan massa grädde och jag loooovar att INGEN kommer ana att det är utan grädde. Jag har testat.
 
Idag är vi hemma och chillar mest. Har promenerat en sväng, planerat dop, druckit kaffe med en vän och packat några väskor. Superdupertidigt i morgon (tidigare än Räkan någonsin har "klivit upp"...) tar vi tåget till norromdalälven för några dagars häng med älsklingar, rekreation och, såklart, ett par springpass. Blir antagligen dåligt med uppdatering således, späckat schema är normen där uppe....
Etiketter: Kosttips & Recept,

  
Skrivet av: Debbsan

Så oerhört gott allting! Tusen tack för all mat & mys. Moussen är min nya favvo. Kanhända jag gör den redan ikväll... Ha det så bra norröver! Kram!!

,
Skrivet av: Snorkkis

Soppa är ju så gott nu då det är kyligare. Brukar göra morots-tomatsoppa (ibland även med paprika i) varje vecka typ... makens favoriträtt, och på plats 3-4 något för mig ;) . Denna soppa ska jag också testa!

,   Bloggadress: http://www.snorkkis.se



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: