Ode to SilkesTofun

 
Alltså silkestofu - varför har inte det fått mer attention rent generellt sådär? Eller är det bara jag som är lite efterbliven och har missat det, i vanlig ordning? Helt genialisk näringssammansättning för en proteinaddict (jodå jag goffar fortfarande mycket protein även om jag relaterat till den härliga grossessen har lagt till "mer kolisar än vanligt" också) med 7 g prottisar 2 g kolisar & 3 g fett / 100 gram, billigt (?), vegetariskt, mättande och fiffigt? Jag hittade det nämnt första gången i nån av fitnessbloggarna jag läser men annars ter det sig rätt så hemligt liksom. Onödigt.
  • Vad är det då? Mjuk tofu, helt enkelt.
  • Men tofu då, vad är det? En typ av sojabönsmassa...typ.
  • Hur ser det ut då? Som en slät, vit, ostmassa som lätt faller isär om man pillar på den.
  • Men hur smakar det då? Typ ingenting, nästan.
  • Och, mest intressant, vad kan man göra med det då? Mellis och dessert, säger jag. En favvo just nu är att mixa en hög (typ 150 gram?) silkestofu med en halv frusen banan (bananer i frysen borde vara lika självklart som ägg och keso i kylen!), en dryg matsked kakao (raw om man vill vara trendig) och söta med nåt. Honung eller dadlar för den naturlige, agavesirap för den trendige och stevia för mig. Resultatet blir en smarrig mättande och väldigt k r ä m i g chokladpudding lagom för en person. Tillsätt lite jordnöt-/mandelsmör för extra rund och lyxig smak. Prova annars att mixa silkestofu i smoothien för extra kärmighet och proteinpimp eller mixa helt enkelt bara tofun med varfria bär för en puddingliknande smarrig historia att toppa med vad som behagas.  
 
Just det ja;
  • Var hittar man den då? Jag köper på stans asiatiska butik men blue dragon har tydligen det i sitt sortiment.  
Förresten, när jag ändå var på kinesaffären köpte jag faktiskt en ren kokosolja också. Himla trendigt sedan typ ett år tillbaka att steka i och så och min rapsolja (alltså - huuur ute?? ;-)...) är typ nästan slut. 
Etiketter: Kosttips & Recept,

  



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: