MagHelvetet

Ja alltså nu får jag ju vackert förklara mig - det är INTE den magen som räkan ligger i jag har i åtanke! Det är den magen som...tarmpaketet ligger i. Redan härom veckan på jobbet trodde jag att jag fått preggomage! Alltså seriöst en liten pyttebit in i vecka XIII... Det vill man jag ju bara inte ha! Jag hade ju liksom tänkt kunna pipa i smaljeansen fram till en sisådär vecka XVII åtminstone innan översta knappen rykte - men allt som oftast om kvällningen står magen åt alla håll och kanter och vid försök till indragning gör det tokont. 
 
Gaser och skit it is. Trög tarm defuckinluxe. Så oerhört irriterande (blev till&med tillfrågad på jobbet om jag inte var gravid så smått kanske...vilket jag ju de faco är men inte har gått ut med helt och fullt än...jobbigt ljugläge!), frustrerande, handikappande och, framför allt, obekvämt och ont. Analsprickor, hemorrojder, fislisa...näe jag vill i n t e.
 
I morse vaknade jag iallafall smal igen (och stackarn som sover brevid önskar sig nog en gasmask i namnsdagspresent...) och tack och lov för det. Nu jäklar ska jag testa ALLA tips jag kan tänka mig för att hålla tarmpaketet i röresle åt rätt håll. 
 
Pregg&Fit´s snäll-mot-tarmen-plan:
 
  • Mycket vatten & lagom med motion. Well, that´s my middle name. Fast jag glömmer bort vattnet på jobbet - skärpning där!
  • Mer fibrer av den snällare varianten; mjuka fibrer! Finns t.ex. i de flesta frukter och många grönsaker, linfrön och psylliumfrön och fiberhusk. En matsked av vardera lin- & psyllium ska in i systemet på morgonkvisten.
  • Mindre hårda fibrer. Adjöken och auf wiedersehen hårda fiberer som finns i t.ex. fullkornsprodukter som fullkornspasta, grovt bröd och fiberhavregryn & company. Byter därmed min morgongröt mot en slags pannkaka istället - återkommer med receptet på denna.
  • Laktosfritt/låglaktos. Har alltid ätit helt vanliga mejeriprodukter och har inte haft några större problem med det - men nu byter jag ut iallafall mjölken mot låglaktos. I lite hårdare mejeriprodukter som ost och keso är laktoshalten snällare varför jag fortsätter med same old här. 
  • Probiotika. Snälla fina hjälpsamma tarmbakterier. En hutt proviva till vitamintabletten på morgonkvisten får det bli!
 
Jaha, bara att stick to the plan och hålla tummarna således för med en mage som skulle kunna fylla ballongerna till ett helt barnkalas med vill jag inte gå omkring. Handikappande och smärtsamt och icke fagert. Har ni några bra fart-på-magen-tips som jag missat??

  
Skrivet av: Cecilia

Nu vet inte jag var du bor men om det är i stockholmsområdet; gå förbi blueberrylifestyle (jag jobbar där C; ) och testa kombucha. Kombucha verkar probiotiskt och funkar superbra för mig iaf!

Svar: Åh! Jag har hört SÅ mycket bra om blueberry och är SÅ nyfiken! Bor en timmes tid med tåg från storstan och nästa gång jag är där vet jag nog var lunchen ska intas ;-), och då ska jag helt klart prova din kombucha! Spännande. Tack för tips snälla!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://ceciliasays.spotlife.se



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: