Veckans utmaningar

Nu har jag myst så mycket med den här underbara, ljuvliga, fantastiska, übervackra ongen i 16 dagar att det börjar bli dags att göra lite vardag av det hela. Faktiskt. Inte så att jag tänker sluta mysa upp lill-Räkan så mycket det går även framöver - men ska jag liksom må mitt bästa så behöver jag helt enkelt komma ut lite mer. Röra på kroppen, andas frisk luft och träffa folk! Det är inte helt lätt att vara nybliven rookie-mami (och inte helt lätt att vara yttepytteliten heller, och inte lätt att vara papi heller, antar jag). För mig har allt liksom varit lite lättare när papin är med. Åka bilen, rulla omkring med vagnen, hälsa på folk. I helgen har vi njutit av långa sovmornar (jag ska absolut inte klaga på sömnen! Må hända den är något uppstyckad, men antalet totala timmar är mycket bra!), gemensamma frukostar, små utflykter och goda middagar, men nu är det måndag ånyo och vi är solo igen jag och Räkan. Det var vi faktiskt förra veckan också, papin i det här huset var "bara" hemma från sitt jobb i en vecka. 
 
För att bättra på mitt mamma-självförtroende en smula och smyga igång lite fysisk aktivietet utmanar jag mig själv på följande punkter denna vecka:
  • Komma ut med vagnen en sväng varje dag. Det räcker med att vi kommer ut i friska luften alltså, men varje dag ska det ske!
  • Ta ett par lite längre vagnprommisar. Gärna =/> 5 km. För mig just nu är det en "lagom" bit.
  • Åka på någon liten utflykt med bilen bara jag och Räkan. Det gjorde vi förvisso ett par korta gånger förra veckan också och det gick himla bra.
  • Börja träna enligt appen "MammaMage". Törs inte ha som mål att göra det varje dag, har inte provat ännu så vet inte hur liksom tidskrävande det är. Återkommer!
  • Äta frukost - lunch - middag och nåt mellis. Hinner inte med tre mellisar per dag längre, får se till att det är bra med energi i de mål som blir av istället. Och att lunchen blir en äggmacka eller en diger yoghurttallrik får man helt enkelt ha överseende med.
  • Byta ut lite av allt dagligt fika mot frukt. Jag kommer dock fortsätta fika ett par gånger i veckan än så länge...
  • Veckoplanera veckans middagar och se till att allt finns hemhandlat. Det gör vi såklart gemensamt jag och papin och OJ vad det kommer underlätta att allt finns hemma! Ambitionerna gällande måltiderna är att de ska vara snabblagat, bra med energi och näring. Jag är fortfarande rätt så inne på husmanskost och svårt sugen på typ stuvade makaroner och falukorv... 
  • Handla på ica med Räkan själv. Ja, jag vet att det förstås låter busenkelt (särskilt om man vet att vi bara har 200 meter till ica...), men det är ett litet stressmoment för mig faktiskt. Ja, jag är helt klart fessigare än jag trodde jag skulle vara som morsa!
Att det saknas några centimeter innan jag får ihop de flesta av mina brallor struntar jag faktiskt blankt i at the moment. Det vore förstås himla fint om de gick att stänga dem innan vintern kommer, men jag tror att det kommer ske per automatik bara jag får komma ut och röra på mig!
 
Lilla liten tränar i sitt fina djungelgym någon mycket kort stund varje dag!
Etiketter: Allmänt,

  
Skrivet av: Anki

Låter som en sund och härlig första tid! Hoppas veckans utmaningar går bra också!

,   Bloggadress: http://metrobloggen.se/vagenmottjejklassikern
Skrivet av: Lisa B

Jag ramlade in på din blogg för någon månad sedan (har tidigare läst din andra blogg sporadiskt och gillat den skarpt!). Hoppas att det är okej att jag följer dig även här! Jag väntar själv mitt första barn (bf 7 september) och har löpning som mitt stora intresse. Hoppas att det går bra med dina utmaningar i veckan och stort grattis till den lilla krabaten.

,
Skrivet av: Debbsan

Älskar brallorna!!

,
Skrivet av: Morsa till Lo

Gillar verkligen mamma mage :) snabbt går det och resultaten kommer som ett brev på posten. Jag tappade ju dock varenda muskel när de gick ner i split i v 17 och hade ett fläskberg likt Kebnekajse kring midjan.. För dig kanske det ter sig lite simpelt och banalt 😉

Svar: Härligt att höra! Jag har inte riktigt kommit igång med appen ännu, glömmer liksom bort den! Måste lägga om lite prio kanske, man hinner tusan way mycket mindre än vad jag hade trott.... HAHA nåt kebnekajse såg jag då aldrig till någonstans kring dig vännen!! Och simpelt och banalt skulle jag nog inte säga, jag har insett att man måste skynda långsamt på flera fronter...vi får tala mer snart om detta!!! Massa kramar till er!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: