Styrketräningen som blir av

Rent cardio- och förbränningsmässigt går det riktigt bra för mig med träningen, vilket väl kanske har framgått. Jag ämnar landa på minst 40 kilometer PW (numera med inslag av korta joggsejourer) per vecka och det är oftast inga problem alls. Den här veckan kommer jag faktiskt upp i dryga 60 km! Det är helt ljuvligt skönt att ventilera systemet när Räkan sover sött.
 
Styrkemässigt har det gått sämre. Alltså den där MammaMage-appen...det blir helt enkelt inte av för mig! Jag tror säkert att det är grymt bra att börja sådär grundligt försiktigt och egentligen är det väl en helt genialsik idé med korta små övningar man lätt klämmer in när man får lite tid mellan amningar, bajsblöjor och annat...men det blir helt enkelt inte av för mig. Och den bästa träningen är just den som faktiskt blir av!
 
Sen provade jag ju alltså ett pass ur Olga Rönnbergs bok "träning för nyblivna mammor" i förra veckan och där var effekten densamma, fast på ett tvärt-om-vis, liksom. Passet (mycket core!) var såväl jobbigt som välgörande men problemet här är att det inte alls är tidseffektivt, vilket är ett av mina absoluta krav om jag ska få till ensam styrketräning hemmavid. En av övningarna i första programmet är till exempel liggande höftlyft x 15 i 3 set. Man ska hålla varje lyft i 5-10 sekunder och dessutom vila 30 sekunder mellan varje set. Bara den övningen tar alltså nästan 12 minuter och då återstår det 7 övningar... Som sagt var, den bästa träningen är den som blir av och jag känner mig själv allt för väl för att inbilla mig att jag kommer träna på vardagsrumsgolvet 1,5 timme 3 gånger i veckan. Faktiskt.
 
Kanske eventuellt hade det varit allra bäst om jag tränat enligt någon eller båda ovanstående exempel, men det fungerar helt enkelt inte för mig. Och eftersom den bästa träningen är den som blir av så håller jag mig till just den sortens träning och har satt ihop tre enkla styrkepass själv och ämnar köra varje pass en gång i veckan. Snabba pass, basic övningar med fokus på stora och viktiga muskelgrupper. Core, rygg, ben och rumpa, samt lite axlar och bröst som bonus.
 
Det här mina vänner är styrketräningen som kommer att bli av:
 
Pass 1
- Utfall 15/ben i 3 set.
- Benböj x 15 i 3 set.
- Sidoplanka 60 sekunder x 3/sida.
- Ryggresningar x 15 i 3 set.
 
Pass 2
- Plankan 60 sekunder x 3.
- Armhävningar x 15 i 3 set.
- Höftlyft x 15 i 3 set.
- Doppa foten x 15/fot i 3 set (ryggläge med benen uppdragna, 90 grader i höft och knäled och sänk långsamt ner en fot i taget mot golvet).
 
Pass 3
- Dynamisk planka 60 sekunder x 3.
- Död insekt 20 x 3 (övningen kallas så i Olgas bok: ryggläge med armarna initialt längs sidorna, uppdragna ben och 90 grader i höft- och knäled, en arm höjs sedan över huvudet samtidigt som motsatt ben sträcks ut och långsamt sänks ner i golvet. Sedan upp igen och samma sak motsatt sida...vet inte vad övningen kallas annars??).
- Hälsande hunden 20 x 3.
 
Snabbt avklarat efter PWn! Gällande kniiipen är jag faktiskt jäkligt duktig och kniper flera pass varje dag då jag ammar. 
 
En annan som styrketränar flitigt och har blivit riktigt vass i nackmusklerna på sistone. Älskade älskade...

  
Skrivet av: Debbsan

Men vilken go bild! Helt ljuvlig!!!

Svar: Ja man vill bara hugga in på honom ;-). Fattar inte att han är här... Ses på frikortsfika på fredag - längtas!
Pregg&Fit

,
Skrivet av: Jossan

Håller helt med dig, den enda träningen som är bra är den man faktiskt gör. Jag har sex starka pass kvar på mammamagens sista nivå, med den totala inaktivitet som min graviditet innebar så är jag sjukt glad att jag kunnat bygga någon slags corestabilitet att använda i vardagen igen. Snart börjar riktig styrka för mig också, som jag längtat!! tänker som du, korta, effektiva pass, som blir av. Skivstången är inte längre en avlägsen dröm. Tack för inspo och så kan vi väl ta och ses snart! Kram mig och Lo :)

Svar: Jamen eller hur! Åh, jag får ju aldrig veta hur nivåerna blir heller...du får visa mig sen! En skivstång skulle man ha hemma, liksom nån kettelbell, trx och pilatesboll. Ja vill jättegärna ses!! Nästa vecka åker vi norrut igen, men veckan efter?! Nåväl, vi hörs på fb! KRAAAM!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: