Lärdomarna, vikten, riktlinjerna, tipsen

Om hur jag resonerar kring kost och varför jag äter som jag äter, del I av II
 
Min nuvarande livsstil började ta sin form för en sisådär åtta år sedan. Då gick jag sedan många år omkring och var sådär allmänt missnöjd med min kropp, kläderna satt inte alls så som de gjorde i min fantasi och orken och flåset var lååångt ifrån vad det borde vara. Jag vägde en stor hink vatten mer och tjuvrökte gjorde jag också då och då. Efter många misslyckade försök att toppa formen följde jagextremt skepisk, med en väninna till viktväktarna. Tyckte det var rätt så skämmigt att gå där först (det är väl egentligen jojo-bantande kärringars högnäste va?), men oj så bra det faktiskt var för mig!! Jag fick lära mig vad måttlighet är relaterat till kost, jag fick lära mig vilka måltider jag behöver på en dag och hur de bör komponeras och jag fick lära mig att man faktiskt KAN äta allt...men inte alltid ;-)
 
Trots att jag inte behövt sätta sulan över viktväktarnas tröskel på många år och nu dessutom är på jäsning och därmed absolut INTE på något sätt avser äta mindre energi än jag gör av med (= banta) så sympatiserar jag fortfarande med tänket. Regel nummer 1 och det liksom fundamentala således:
 
- Du kan äta allt, men inte alltid. Jag vill inte välja bort något som jag gillar ju! Således blir det inget LCHF-kör här, never. Inget pure raw food, inget strikt vegetariskt, inget atkins. Lite utav varje!
 
 
Sen är det ju extremt mycket snack om fett versus kolhydrater nu, så mycket så man blir helt trött och jäkligt less om jag får säga det själv. Jag säger inte att man måste ha kolisar, flera extremt högpresterande idrottare har bevisat att det funkar finfint utan, men jag säger att jag mår bra i själen av kolisar (ibland i smått överdrivna mängder ja, jag erkänner det!) och eftersom jag kanske bara lever en gång väljer jag att INTE avstå. Regel nummer 2, 3, 4, 5 således:
 
- Välj kolisar av bra kvalitet till vardags; långsamma sådana företrädelsevis. Grovt bröd med hela frön, bönor&linser, råris, fullkornsbulgur, rotfrukter, andra grönsaker och så vidare. Tillfälligtvis hänvisar jag till detta inlägg om tarmvänliga kolisar!
- Vid vardagssug efter snabba söta kolhydrater: ät frukt! Jag är äppleoman. Jag kan jättemånga äppelsorter. Ibland gör jag en fruktsallad på bara olika sorters äpplen och kanelar den lite. Mums!
Dosera kolhydratintaget efter hur mycket du tränar. Nu när jag är under grossess mixtrar jag dock inte med kolhydratsvolymen nämnvärt - jag äter en liten hög till varje måltid typ. Lillräkan want´s it!
- Fördela kolhydratsintaget smart över dagen. Större delen till frulle och lunch alltså.
 
Fett då, som är så poppis för tillfället. Äta vispgrädde till frukost, svålen på julskinkan till lunch och en ostbricka (utan kex, päron&druvor...skämta mig aprillo!) till middag. Not for me, tack. Fett är livsviktigt men jag är en bakåtsträvare när det kommer till ämnet och har kikat lite på vad stackars mobbade Livsmedelsverket rekommenderar. Regel nummer 6:
 
- Braigt fett får jag i mig genom vanlig mat, jag behöver inte tillsätta extra! Jag äter lax och/eller makrill ett par gånger i veckan, avocado, oliver, oljor, nötter och frön. Jag väljer nyckelhålsmärkt och väljer bort de fetaste chark- och mejeriprodukterna.
 
Jag HATAR att vara hungrig och folk runt omkring mig hatar mig nog nästan lika mycket när jag är hungrig, hehe. Regel nummer 7:
 
- Ät ofta! Frukost - mellis - lunch - mellis - middag (- eventuellet ännu en mellis). Drygt tre timmar går det mellan mina mål, ungefär. Och jag kan massa smarrig mellisar, de ska jag visa mer av!
 
 
Eftersom jag hatar att vara hungrig så gillar jag att vara mätt, lagom mätt, och det tycker jag att man blir om man ser till att få i sig ordentligt med protein! Till lunch och middag har väl de flesta en fin proteinkälla på tallriken (fågel, fisk, kött, vegoalternativ) men till frulle och mellis kan det ju vara lurigare. Regel nummer 8:
 
- Protein-pimpa! Lägg till lite extra, en klick keso i yoghurten eller på gröten, kesella i smoothien, nåt extra ägg då och då. Proteinpulver, om du gillar och har hemma. Keso och ägg är mina bästistar, finns ALLTID ALLTID hemma!!
 
"Ojojoj vilket tråkigt liv hon har då, bara massa REGLER om hur man ska äta!! Hello weirdo."
 
Då ska ni veta, mina vänner, att min filosofi är att regler...de är till för att brytasFöreträdelsevis på helgerna, men mer om det i del II!
Etiketter: Min kostfilosofi,

  
Skrivet av: D

Låter som min filosofi på det stora hela. Är dock världsbäst på att hitta anledningar att sidesteppa den titt som tätt... Kram

Svar: Well....det har ju jag också då & då som du vet...har iallafall hittat ett mycket intressant och healthy chokladmousserecept till på fredag!! Visar sen! Och SHIT vad grym du är med träningen bejb, jättejätteGRYM! Vi hörs i dagarna!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: