För själen, det sociala spelet & allt är relativt

Det var nästan hundra år sedan jag outade min stenhårda (??) kostfilosofi här (<-länk!), och sen har jag liksom glömt att komplettera med klausulerna!! Här kommer de, lagom till helgen minnsann...
 
"Ingen regel utan undantag eller regler är till för att brytas". Med mina åtta gyllene riktlinjer i bakhuvudet  tänker jag såhär när det kommer till allt gudabenådat gott snask, snacks, gofika och mat innehållande dåligt beryktade kolisar eller väldigt mycket energi:
 
- Godis en gång i veckan är bra för själen! Ytterligare specificering följer längre ner.
 
- Snacks en gång i veckan är bra för själen! Ytteligare specificering följer också längre ner.
 
- Glass är också bra ibland...men det tar i så fall ut veckodosen godis. Och det ska var någon lyxig glass, inget halvdant cheap shit.
 
- Själavårdande snacks är kastrullpopcorn med örtsalt (fast jag har fått en hook up på de där amerikanska popcornkryddorna nu...skit samma!) samt nötter och då i synnerlighet rostade saltade mandlar från eldorado (som väl kanske inte är en nöt egentligen men typ...). Det är dock väldigt svårt att äta nötter med måtta som snacks tycker jag och jag vill liksom småfrossa ibland, så en stor skål popcorn med en PepsiMax är stående till helgfilmen här hemma.
 
 
- Mindre själavårdande snacks är chips, ostkrokar och sånt och "transfettssnacks" äter jag extremt sällan...men vid vissa tillfällen kan de dock vara ren mirakelmedicin. Typ Svenska Lantchips eller motsvande då i första hand.
 
- Själavårdande godis är i första hand TurkiskPeppar, färskt finskt lakrits samt choklad av de lyxigare varianterna. Om man intalar sig själv att man är en lyxlirare för vilken fina praliner, tryfflar och lite dyrare historier bara duger så blir det automatiskt så att man inte äter lika mycket eftersom det inte är varken särskilt lättillgängligt eller billigt. Äter jag godis äter jag iallafall endera lakrits eller choklad.
 
- Lösgodis är ovärt och inte minst ä c k l i g t. Tänk alla små infekterade barnahänder som grävt däri och gubbar som råkat nysa och fisa när de passerat burkarna som de där envisa små barnhänderna glömt stänga locken på. INGET LÖSGODIS! Men okej...det händer att jag norpar ett par chokladdraperade mandlar med kanel på eller de där smarriga apelsinsmakande orangea grejerna eller den chokladdraperade lakritsen från "naturgodishyllan" once in a while. Typ två-tre gåner om året kanske...det känns som att det hur som helst är mindre fisande gubbar och infekterade ungar runt naturgodiset ;-).
 
- Chokladkakor av typen snickers, twix, bounty etcetera finns över huvud taget inte i mitt universum. Inte heller skummisar eller segisar eller sugisar eller vad de nu heter. Klausulklausul: skumtomtar på adventsdagarna samt julafton samt MarabouBlack...
 
- Fikabröd, kakor etcetera som misstänks vara tillverkade av en maskin på en fabrik i massproduktion är INTE bra för själen! En ganska så bra regel som inte är så svår för mig att följa, delicatobollar, ballerinakex och den smaklösa skiten de säljer på typ Waynes och EspressoHouse tilltalar mig helt enkelt inte. 
 
- Hembakat är ruggigt bra för själen! Om jag fikar så är det nåt hembakat och för att det ska kännas riktigt, riktigt gott och lyxigt är det helt enkelt bra om det inte händer allt för ofta. Mycket mer sällan än en gång i veckan. Sen finns det ju undantag som semla på fettisdagen, jordgubbsårta på midsommarafton och så vidare, ni vet. 
 
- Ingen fika what so ever på jobbet. Iallafall inte på vardagarna, men om någon gör äppelpaj en lördag kan det hända jag omvärderar detta. Det händer dock extremt sällan.
 
- Sötningsmedel wont kill you. Jag sötar utan dåligt samvete med stevia vid behov och dricker väldigt väldigt gärna en iskall burk Pepsi Max. Dock har jag dragit ner läskeblaskdrickandet till en gång i veckan. Eller två.
 
 
- Pizza är bra för själen om man är i Italien och/eller bra för kroppen om man är bakis. Det blir jäkligt klent med pizza under den här preggotiden, med andra ord ;-). Hembakad pizza är dock nåt annat - behöver inte vara så hemsk alls för fysiken!! Ämnar återkomma med bra exempel på detta.
 
- Pasta är lyxmaten numero uno! Ingen halvdan pasta utan färsk, lyx eller hemmagjort med något supersmarrigt till, gärna oxfilé i någon lagom gräddig och pepprig sås. Det är kärlek det! Och sån lyxmat äter man ju givetvis inte särskilt ofta (och offpreggotajms kombinerar jag gärna pastan med långdistans...).
 
- Bröd är olika bra. Bäst är ett hembakat mörk bröd med hela frön&korn och/eller surdeg. Näst bäst är ett köpt dito. Sen blir det liksom så att desto ljusare och lättare det är, desto mindre är chansen att det hamnar i min shoppingbag. Just nu provar jag livet utan fullkorn och hårda fibrer - för magens skull! Mer om det här.
 
- Ett glas vin några gånger i veckan är bra för både kropp och själ. Ja, det var innan plusset på stickan det alltså - nu tager jag inga risker utan luktar lite längtansfullt i bordsgrannens glas när vi äter finmiddag ;-).
Etiketter: Min kostfilosofi,

  



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: