Träning i tredje trimestern

Ja, alltså min träning då, utifrån mina förutsättninar och min motivation. Även om jag väl egentligen har varit i den sista här delen av graviditeten i typ en månad nu snart så är det först nu jag börjat känna mig mer liksom gravidklumpig sådär. Nåt sånt här tänker jag just nu...
 
Styrketräning:
  • Lättare vikter/motstånd. Många reps, precis som tidigare. Lite mer "köra igenom kroppen lätt-tänk" med kanske en till två övningar per muskelgrupp då jag kör lite mer snyggionellt än funtkionellt: alltså typ bi- & triceps, axlar, bröst. Ett snyggtionellt pass i veckan!!
  • Rygg & core med stabilitet & balansfokus. Kommer fortsätta att ha latsdrag, rodd och ryggresningar som major ryggövningar (dessa i maskin). Dissar nog såväl TRX:en som vissa av övningarna på pilatesboll som jag brukar köra - detta då jag helt enkelt börjar bli lite klumpedunsig och inte vill trilla och slå mig ;-). Ska sätta ihop ett preggokompatibelt corepass snart, outar sen! Ett funktionellt pass i veckan!!
  • Bäckenbottenträning. Rekommenderar det här inlägget för er andra som kanske också behöver lite kom-igång-pepp och knipmotivaiton. Jag kan dock inte ha som mål att träna tre ggr om dagen märker jag - det blir aldrig av - men en (till två) ggr om dagen iallafall. Ska börja knipa när jag borstar tänderna från och med NU!
 
Rörlighet:
  • Stretch. Jag blir SÅ himla stel framåt kvällningen så att sitta på golvet framför teven och draaaa och töööööja är så jäkla skönt!! 
  • Yogaövningar? Ska kika lite efter någon bra skiva att klicka hem!
  • (Simning.) Kanske eventuellt alltså. Faktum är att badbassänger är det absolut äckligaste jag vet (och då vet jag mycket äckliga grejer - jobbar trots allt på akuten you knowe...) och jag är (kanske lite) allergisk mot klor så på badhuset sätter jag aldrig någonsin mina fötter. Dock ska vi väl hänga en del i lilla Stugan på lilla Ön i Hälsninglandet senare i sommar och DÅ kan jag simma i sjön. Brukar simma tur och retur fastlandet där vilket blir en kilometer och kombinera detta med en milslång löptur i skogen...nu blir det stavgång istället. Och kanske simringar eller flytväst där i vattnet.
 
Konditionsträning:
  • PWs. Med eller utan stavar, ute i den vackra kuprerade terrängen så lång det är möjligt och längs gångvägarna i stan när jag är mer sugen på att spana. Som max går jag 10 km nu, kanske lite drygt. Jag går sällan kortare än 8 km. Nu går jag drygt 40 km i veckan och det hoppas jag kunna fortsätta med ett tag till, men walksen kommer antagligen bli lite kortare med tiden. 
  • Spinning. Ja, nu får det vara slut på springeri, faktiskt! Distansspinningpassen på gymmet helst en gång i veckan får bli svettsubstitutet. Finns både 30 och 60-minuterspass, perfekt att kombinera med lite styrketräning.
  • Crosstrainer. Ingen skitkul apparat men himla snäll mot leder och tjockiskroppar! Tänker mig väl mer som uppvärmning innan gym kanske än regelrätt kondisträning, men vem vet...i min fantasi är det den här man kör ända in i vecka 42-kaklet, liksom.
 
Vila & återhämtning:
Kan betyda såväl...
  • en skön promenad som
  • absolut sängläge med fötterna högt eller
  • ett svalt bad.
Sen ska jag träna psyket inför förlossningen också, först genom att läsa ett par böcker. Sen ska jag lära mig andas på nåt proffsigt sätt (hjälpt av eventuellt yogaskiva...?). Och så skulle jag behöva träna avslappning....någon som vet nån bra skiva att slappna av till som man kan inhandla?
 
Det verkar som att jag får fullt upp i sommar förresten jue...;-)

  
Skrivet av: Debbsan

Härliga tränarplaner! Det är ju sant som jag säger att vi är på samma nivå nu när du är i v 32 & jag i min bästa form nånsin😉! Förresten så kan jag nog omöjligt bli trött på dig! Pöss

Svar: Hahaha joooorusatte baby, vi säger så ;-). Och beträffande hur tröttsam jag kan vara så kan vi ju utvärdera det framåt hösten, haha!!
Pregg&Fit

,
Skrivet av: Anonym

Måste bara få fråga, var det den randiga klänningen med ankare på-från by malene birger, som du hade lagt upp på din instagram för ett tag sedan???

Svar: Hej!! Ja det var det!! Älskar den, tror att jag kommer kunna bli bra tjock i den oxå!
Pregg&Fit

,
Skrivet av: Anonym

Sen är ju så fin, funderar själv på att slå till, är den normal i stl? (måste nätshoppa den, därför jag undrar)

Svar: Japp, jag skulle säga att den är väldigt normal i storleken. Jag har S på min vilket väl är min vanliga, men den rymmer kulan utan problems än så länge...och jag hoppas att den gör det hela sommaren!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: