En månad kvar??!

Jaha, tid för ett litet gravidstatus då, såhär med blott en månad till beräkad utploppning. Hur står det till på alla fronter egentligen? 
 
Räkan
Väger cirkus 2,5 kilo och är runt 46 cm lång enligt en av mina många preggoappar. Heads down, och de små fötterna kickar gärna revben i tid och otid och rätt vad det är känns det som att någon petar mig hårt och bestämt i sidan (företrädelsevis höger sida, det är där Räkan föredrar att hänga runt) från insidan liksom.
 
Vet inte om hen älskar eller hatar att åka bil, men det är helt klart nåt med bilåkning som gör den mycket lilla människan smått galen iallafall och det känns som att jag har en stor boaorm omkringkrälandes i magen och det spelar ingen roll om jag kör eller sitter vid sidan om. Då kommer ofta någon nerv i kläm och det strålar av smärta och obehag ner genom ljumskar och lår. Har utlyst att maxsträckan jag tänker sitta i en bil innan ungen har kommit ut är härifrån till Mariefred från och med nu (helst åker jag inte längre än till stranden, men är så sugen på en fikautflykt till Mankan så dit biter jag nog ihop ändå, hehe).
 
Alltså, jag älskar såklart den här kontakten och kommunikationen vi har nu. Tro inget annat.
 
Kroppen min
Fullt adekvat viktuppgång sist jag kollade och det känns som att magen växer så det knakar nu! Jag stuttar i saker och stänger dörrar på den varje dag... Jag kräver mycket mer sömn än tidigare och ser till att fixa åtta timmar per natt åtminstone, med ett par kisspauser allt som oftast.
 
Smärtmässigt får jag vara nöjd. Kan inte ligga platt på rygg (förutom i min egen säng) för då är det som att hela ländryggen låser sig (och så har det varit sedan vecka fem ungefär...kanske en naprapatgrej?) och av självklara anledningar inte på mage. Framåt kvällen blir jag ibland rätt så stel i höftpartiet och går lite sådär signifikativt vankande, ni vet. Det ömmar i pelvis och ljumskar. Ibland tänker jag vid läggdags att "nu är det kört!" (foglossning is here to stay!), men varje morgon vaknar jag pigg, lätt, smärtfri och stark igen. 
 
Den senaste veckan har jag blivit mycket mer medveten om hur viktigt det är med magmuskler etc när man reser sig upp...ja, det börjar helt enkelt att bli lite småsvårt i vissa lägen.
 
Illamåendet som jag besvärats av sedan några veckor tillbaka håller jag i schack genom att äta mindre portioner. Jag ser till att energihalten är högre så får jag i mig de kalorier jag behöver iallafall, så där är jag inte ett dugg orolig.
 
Höll nästan på att glömma nästäppan och "vadkramperna"...antagligen för att nässpray och TENS är stående inslag i min nattning fortfarande. Jodå.
 
Träningen
Jo, nu har jag tagit mitt sista löpsteg på ett tag. Det blir ett sånt obekvämt tryck nedåt när jag liksom hoppar fram nu. PWs orkar jag dock med precis som tidigare och går en sisådär 40 km per vecka, de tuffaste passen är milen i skogen med stavar.
 
Upplägget med ett styrkepass med mer funktionellt fokus och ett mer "snyggtionellet" per vecka gäller ännu, även om jag inte kommit iväg till gymmet lika lätt då vi varit bortresta en del senaste veckorna. Corepass mot egen kroppsvikt får man ju enkelt till iallafall, utan gym.
 
I den mån det finns tid kommer jag fortsätta gå på spinningpass och ser då till att ligga på lagom puls (140-150 s/m), skulle gärna få till ett i veckan för att njuta den där skönt svettiga endorfinkicken ni vet? 
 
Så var det den där jäkla snippgympan då och NÄE, den lilla rutin jag trodde mig ha fått in härom veckan är puts veck efter vårat semesterfirande. Å andra sidan, så blir det per automatik så att man tränar de där musklerna en del när man är ute och går, för med en 2,5-kilosklump (med mera) i magen blir det ett rejält tryck mellan varven och då är det bara att nypa ihop om man inte vill kissa på sig. Helt enkelt.
 
Min önskan är att kroppen låter mig fortsätta med ovanstående upplägg till 38 fulla veckor, det vore så himla skönt och coolt!! Sen är det nog dags att liksom börja formtoppa lite...
 
Prylar & sånt
Tänkte jag skriva om här och påbörjade en rejäl textmassa, haha...det får bli ett eget inlägg någon gång fram över.
Etiketter: The CountDown,

  



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: