Pass på?!

 
Såväl som på förra veckans yogapass som dagens 45:a core har jag faktiskt känt att vissa övningar inte längre är helt bekväma för min nya kropp. Tilläggas ska ju då också att min nya kropp utvändigt inte ser nämnvärt förändrad ut för andra (så länge jag är påklädd that is...), kanske är jag lite liksom mjukare över buk och volanger ni vet, men ändock; redan viss skillnad fysiskt alltså, inte bara på flåset. På yogan var den inte bara sirasana som kändes okomfortabel (huvdet nedåt = yrsel...) utan även världens skönaste savasana (likets position/dödsstilla = platt på rygg med raka ben och armarna längs sidorna helt enkelt) var tokobekväm för nedre delen av ryggen och under vår femminuters avslappning på slutet drog jag helt enkelt upp knäna så att svanken fick vila. Men snart "får" man ju inte ligga på rygg överhuvudtaget.
 
På corepassen gör man en del övningar som är mer specifika för själva absen (de yttre magmusklerna, de som ska dela på sig) än för den livsviktiga coren (de inre bukmusklerna som det inte bara är okej att fortsätta träna utan jäkligt bra, så länge det känns bra!!) vilket förvisso inte är obekvämt på nåt sätt, men mer onödigt och när maggen börjar växa också väldigt obra. De övningarna kan man förvisso väldigt enkelt byta ut/göra lite annorlunda, men snart blir det ju broms på ryggläget även här.
 
 
Jag funderar helt enkelt på hur många gruppträningspass det är värt att gå på i min närmaste framtid. Än så länge behöver jag bara "maska" eller byta ut ett fåtal övningar, men det kommer ju bli en hel del ytterligare fysiska förändringar... Kanske ger det sig själv, efter semseter följt av kursdagar är jag kanske stor nog att ta beslutet att bara yoga och cora på egen hand.
 
Någon som vill dela med sig av sina preggo-grupptränings-erfarenhter/tips? Vad funkade bra och mindre bra för dig?
 
Etiketter: Gravidträningstips,

  
Skrivet av: Andréa

Man kan ju be instruktören om gravidanpassade övningar. Tala om att man är gravid och fråga ad man ska undvika och vad man kan göra istället. Fast tyvärr vet nog inte alla det... Jag körde mest Balance (förutom egna klasser) och sa till (innan det var jätteuppenbart då :) att jag var gravid men att jag har koll på vad jag kan köra ist.

Svar: Ja, jag har snackat lite med dem efter passet och kollat av - fick massa bra tips av den ena! Ska läsa på lite mer själv också, trodde det skulle vara enkelt att skilja absövningarna från coren t.ex. men det var det visst inte. Det mesta verkar ju ändå funka så länge det känns bra! Kram på dig!
Pregg&Fit

,   Bloggadress: http://lopningolivet.blogspot.ccom



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: