GodisStopp, tips & trix

Sedan någon vecka har jag knipsat godisintaget totalt och dragit ner på fikat riktigt rejält. Jäklarns vad braigt man mår av det alltså!! Det går så fort att liksom ramla dit, en chokaldbit blir lätt en hel chokladkaka och några skummisar eller segisar blir en hel påse och vips har man liksom gått och blitt beroende och man blir nästan deppig om man inte får i sig skiten. Bara jag kommer ifrån det och det har gått ett par-tre dagar så saknar jag det inte what so ever! Ljuvligt skönt.
 
Dock har jag några frikort när det kommer till finfikat och det är ju en jäkla tur det idag, semeldagen och allt ;-).
 
En semla eller...
 
...en liten bit home made apple pie eller...
 
...en piece av lillsyrrans hembakade kärleksmums.
 
Det är nåt annat än att trycka i sig några gamla tomteskum i ren sockerpanik en vardagkväll det, jäkligt värt att äta om jag får säga det själv.
 
Mina tips för ett kontrollerat sockersött intag:
  • Sluta upp HELT med så kallat lösgodis. Tänk på alla infekterade barnahänder som går och norpar i de där burkarna och gubbar som släpper en fis när de passerar burkarna som de där envisa små kladdiga barnahänderna har glömt att stänga.
  • Välj ut ett par-tre sorters godis som dina frikort. Mina är normalt Turkis Peppar, färsk finsk lakrits, vissa chokladsorter (MarabouBlack till exempel - hjärtligt jäkla välkommen tillbaka i butik!!), och fina praliner & tryfflar. Men för tillfället utövar jag således nolltolerans.
  • Inbilla dig att du är en finsmakare. Om man gör det så blir det automatiskt ett mindre intag, det är ju både dyrare och lite svårare att få tag på dyr choklad och handgjorda praliner & tryfflar.
  • Ät lördagsgodis. Alltså bara på lördagarna. Får du en tokcraving en annan veckodag och det inte går att motstå så byt dag, men då blir det inget på lördagen den veckan alltså!! Och som lördagsgodis är det dina frikort du utnyttjar.
  • Glass och godis tar ut varandra, har du ätit glass en dag blir det inget godis den veckan.
  • Gällande glass är det förresten FIN glass som gäller, ingen cheap shit med massa äckliga tillsatser från Ica Basic och company. BLÄ!
  • Hembakat är ok kanske typ en gång i veckan.
  • Inget fika på jobbet. Fika är myspys och utövas med de nära och kära.
  • Kakor som misstänks vara producerade i massproduktion av en maskin i en fabrik äter man inte!! Och vips försvann typ alla kakor på alla affärer och ja, de på Waynes och CoffeHouse också ja.
  • Frukt är inte godis. Frukt är frukt och jag äter säkert fem om dagen utan minsta dåligt samvete.
  • Om du tänker nolla godis- & fikaintaget totalt, ha ett tidsbestämt mål. Till semestern, till födelsedagen, till julafton eller what ever. Jag har just nu bestämt mig för till vi åker till värmen och dit är det ju bara ett par veckor kvar. Plättlätt!!
Några som hakar på? Fler tips??
Etiketter: Min kostfilosofi,

  
Skrivet av: D

Kunde inte skrivit det bättre själv! Har tyvärr inga fler tips eftersom du skrivit alla mina redan! Mitt bästa är att inbilla sig att man är finsmakare. Har tom lyckats överföra det på tjejerna så de ratar typ hela kalasgodispåsar ibland med äckligt godis. De väljer mörk choklad framför random färgglatt men smaklöst smågodis. Skitbra! Puss

Svar: Smartaste ungarna i landet!! Puss!
Pregg&Fit

,



Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Din mejladress: (visas ej)

Adressen till din blogg:

Dina ord: